|
Post by Alea Kirabo Hobbs on Nov 16, 2011 23:20:23 GMT 1
when the sky darkenswe'll light another candleTag: Brand - - - Outfit: Here
Alea slog sig ned et tilfældigt sted i en af fællesstuens sofaer med et smil til de nærmeste, uden at gøre det store nummer ud af at præsentere sig selv eller springe ud i en overfladisk samtale. Hun fandt sig tilrette med dagens udgave af profettidende og regnede med at verden ville finde hende, hvis den ville hende noget. Sådan plejede det trods alt at gå. Hun gjorde sig synlig – og så skulle skæbnen, fremtiden og livet nok rykke sig rundt omkring hende og ind på hende.
Hun nynnede ganske diskret for sig selv, smækkede fødderne op på sofabordet foran sig og vendte den næste side, opslugt af sin avis, imens hun nød stemningen omkring sig. Der var altid liv i fællesstuen på dette tidspunkt på aftenen og der var få ting hun bedre kunne lide end følelsen af, at være omgivet af mennesker, også selvom hun selv sad optaget af at læse en artikel om Gringotts nye sikkerhedsprocedurer. Hun løftede sin ene hånd for at stryge en hårtot om bag øret og gav sig så til forsigtigt at rive den midterste side ud, med henblik på at bruge det der stod i den næste måned skoleblad.
|
|
|
Post by Brand Andrew Lowry on Nov 16, 2011 23:47:27 GMT 1
Brand var i strålende humør idag. Han havde netop fået tilbagesendt den blikdåse med FAR-emblemer han havde bestilt for nylig. Han havde omhyggeligt sørget for at hans forældre (dermed sagt, hans mor) havde fået nys om det. Han havde sendt et emblem til Torken, deres husalf, som hans mor ikke havde behandlet nedladende siden Brands far havde erklæret sig ihvertfald delvist enig med sin søn.
Han gik, med sit sædvanlige tandsmil, ned i fællesstuen, iført en rød t-shirt med en sort stjerne på (det symboliserede nogle undertrykte mugglere der kaldte sig selv for Kom-nu-Nisser, hvilket Brand støttede 100 %) og med sine splinternye emblemer i den ene hånd.
Han slog sig ned i en tilfældig sofa (en eller anden sad og læste avis), fandt en renskrevet liste frem som folk kunne tilmelde sig forening på, og satte blikkassen på bordet. Så sprang han op på sofaen, rørte halsen med sin tryllestav og hviskede sonorus. Derefter begyndte han afslappet at tale, besværgelsen forstærkede hans stemme tifold.
"FORENINGEN FOR ALFERS RETTIGHEDER, FORKORTET "FAR", ER NU ÅBEN FOR REKRUTTERING! FOR EN BEDRE OG MERE TOLERANT FREMTID! MELD JER UNDER FANERNE NU!"
Derefter dumpede han afventende ned.
|
|
|
Post by Alea Kirabo Hobbs on Nov 17, 2011 18:26:20 GMT 1
Både Aleas blik og øjenbryn fløj lidt op, da en velkendt yngre knægt fra Hufflepuff først faldt ned i sofaen ved siden af hende og siden rejste sig op i selvsamme. Hun sænkede avisen, lyttede til hans skrydende opråb og ved blev at betragte ham, da han faldt dumpede ned at sidde igen.
En lavmælt rømmen forlod hende, imens et lettere underholdt smil bredte sig på hendes læber. ”Hvorfor er jeg overhovedet ikke overrasket?” Spurgte hun, tydeligvis både retorisk og drillende. ”Endnu et forsøg på at gøre verden til et bedre sted at leve?” Hun lagde hovedet lidt på skrå. ”Har du fået læst ”Husalferne – Frænder eller fjender?”
[/blockquote]
|
|
|
Post by Brand Andrew Lowry on Nov 17, 2011 18:45:26 GMT 1
Brand fandt en række emblemer frem, og begyndte at skille dem fra hinanden. Han tog fjerpennen i munden for bedre at kunne få fat. "Ve' 'u ha' 'n?" tilbød han uforståeligt. Han rakte hende opmuntrende et emblem. Han fik de sidste emblemer ud på bordet og lænede sig tilfreds tilbage i sofaen. Han vendte sin opmærksomhed mod Alea.
"Selvfølgelig! Hvorfor er du egentlig ikke selv igang?" sagde han, halv i spøg halvt i alvor. Han rakte listen og fjerpennen over til hende. "Du kan starte nu!" udbrød han. Han vendte sig mod sin skoletaske og fandt den bog Alea havde omtalt. Han viste den stolt til hende. "Klart! Det er på tide at nogen skrev noget i den retning. En skændsel det lidt der er sket de sidste sekshundrede milioner år." afsluttede han.
|
|
|
Post by Alea Kirabo Hobbs on Nov 17, 2011 22:50:28 GMT 1
Alea hævede et enkelt øjenbryn, før hun pegede på det røde emblem med et enkelt gyldent 'H' på, der sad over hendes bryst. ”Et emblem er nok. Men ellers tak,” afslog hun høfligt med et venligt smil. Hun skjulte sin drillende mine, rømmede sig lidt og genoptog sit tidligere forehavende med at rive en af profettidendes artikler ud.
Ved Brands næste og mere velartikulerede spørgsmål løftede hun dog atter blikket. Denne gang formåede hun ikke at skjule sin morskab, men rystede på hovedet med en afslørende trækning i den ene mundvig. ”Nej, det er okay.” Hun fik revet det sidste stykke af artiklen ud og gav sig til at folde det sammen uden at tage imod fjerpennen.
I stedet løftede hun blikket til bogen og grinede lavmælt. ”Det ved jeg nu ikke,” kommenterede hun. ”Jeg synes han er noget tvetydig i sine holdninger i det diskussionsafsnit.” Hun rynkede panden lidt og lettede sin bagdel en anelse, for at stikke det sammenfoldede udklip i sin bukselomme. ”Det virker mest som om han forsøger at præsentere begge sider, men aldrig selv tager stilling til hvad han selv mener. Typisk Bones, hvis du spørger mig.” Med et lille smil lænede hun sig tilbage og foldede avisen sammen. ”Men jeg kan se, at det er klart hvad du mener, som sædvanlig.”
|
|
|
Post by Brand Andrew Lowry on Nov 20, 2011 12:53:02 GMT 1
Brand kiggede skeptisk på det lidt sølle emblem. Han trak på skuldrene og satte sit eget på sin taske, hvor en del andre emblemer i øvrigt også var samlet. Så vendte han tilbage til hende. "Hvad er okay? Ikke at gøre noget? Er idéen ikke at alle skal have en chance?" spurgte han, og lød mere sarkastisk end han havde tænkt sig. Han rømmede sig og kiggede væk igen.
Da samtalen faldt over på bogen kiggede han på den som hun talte. Han trak på skuldrene. "Der er vel ikke rigtigt hans opgave selv at have en holdning. Han kan vel ligeså godt bare forsøge at beskrive. God journalistik og det der. Så kan vi selv danne holdninger, hvis vi føler for det. Eller være ligeglade med andres lidelser," sagde han henkastet og lød uskyldig.
Til det sidste nikkede han, og hans smil vandt frem igen. "Klart. Det er sgu for ringe at vi selv i skolebladet kalder dem for væsener med "nær-menneskelig" intelligens. Jeg har set folk der er betydeligt mere uintelligente end den gennemsnitlige husalf," grinede han, men med en snert af alvor.
|
|
|
Post by Alea Kirabo Hobbs on Nov 20, 2011 15:37:02 GMT 1
Alea hævede begge øjenbryn en anelse, men så ikke videre imponeret ud. Alligevel ved blev et smil at være at finde på hendes læber. Hun sagde ikke noget til den yngre grævlings spørgsmål, men lod sin egen tavshed være svar nok.
Som avisudklippet fandt ned i hendes lomme, tog hun selve avisen op igen og bladrede videre, skævende lidt over imod Brand. Hun rynkede panden en anelse, undlod at himle med øjnene og ignorerede fuldstændig hans henvisning til hendes egen artikel om netop Bones bog. ”Nu er Bones jo ikke journalist, men derimod forfatter med speciale i magizoologi og jeg mener, at når han har et diskussionsafsnit, så ville det være klædeligt at tage en eller anden form for stilling til sagerne. Jeg ville virkelig tro du – med al din stillingtagen til dette og hint – ville være enig.” I et øjeblik drejede hun hovedet helt imod ham, smilede lidt og vendte dernæst sin opmærksomhed tilbage imod avisen i hendes hænder.
|
|
|
Post by Brand Andrew Lowry on Nov 20, 2011 15:55:01 GMT 1
Brand bed mærke i hendes fortsatte udeladelse af de vigtige svar. Alfernes vilkår var simpelthen ikke vigtig nok til Alea. Uh, se mig, jeg er bygget af kulde, og meget politisk, tænkte Brand, men kunne egentlig ikke rigtigt hidse sig yderligere op. Han kiggede over og skimmede forsidehistorierne på avisen. Da hun svarede kiggede han på hende.
"Jeg sagde journalistisk, ikke som journalist. Når du gengiver en politisk problemstilling operere du ikke som magizoologi-ekspert, men som formidler. Og formidling er i høj grad journalistik. At han ikke tager megen stilling taler til hans forsvar. Han er forfatter, ikke politiker," sagde han, og mærkede at han blev varmere af diskussionen allerede.
Hans smil vendte tilbage, og for at spejle Alea fandt han i overdrevne bevægelser sin egen bog frem, og vendte tydeligvis sin opmærksomhed mod den, og ikke Alea. Han læste ikke rigtigt i bogen, han ville egentlig bare drille hende.
|
|
|
Post by Alea Kirabo Hobbs on Nov 20, 2011 17:09:06 GMT 1
Alea ignorerede flere dele af det Brand sagde uden skrupler. Hun havde selv en forpligtigelse til at være neutral i kraft af skiltet på sin brystkasse og undlod derfor at sige noget, der kunne opfattes anderledes. Sådan havde det altid været. I skolebladet gengav hun virkeligheden uden at hensyn til nogle og i Rileys klumme gengav hun den vandte, bidske stil. Hun kommenterede ikke på provokationer vedrørende hendes politiske holdning og smilede også blot nu, som han ordkløvede groft. ”Og kun politikere har ret til en holdning?” Uden at se på ham, fornemmede hun alligevel ud af øjenkrogen, at han stak næsen i sin bog. Det sitrede afslørende i hendes mundvige og hun løftede hovedet med et klokkeklart muntert udtryk i ansigtet. ”Fortæl mig – hvornår kan neutralitet accepteres og hvornår ikke?”
|
|
|
Post by Brand Andrew Lowry on Nov 20, 2011 21:55:40 GMT 1
Brand trak på skuldrene. Han havde lidt opgivet tanken om at rekrutterer nogen medlemmer til F. A. R. og rettede sin opmærksomhed komplet mod Alea. Han sagde: "Nej, alle må have en holdning. Men du forlanger af ham han har en. Det behøver han ikke. Jeg savner ikke hans holdning, men jeg sætter pris på hans gennemgang. Jeg forstår ikke det store problem i det." Han afsluttede med at smile afvæbnende, for ligesom at gøre klar at der ikke rigtigt var noget problem. Han prøvede ihvertfald.
Han bladrede på må og få gennem bogen. Så grinede han tilbage til Alea da han alligevel fik hende til at smile. Han trak, igen, på skuldrene. "Det ved jeg ikke. Det er vel okay at være neutral. Men jeg synes bare det er for nemt at være blodfanatiker hvis de som er mest imod dem bare diplomatisk forklarer dem at det måske ikke er så smart. Troldmandskrigene blev ikke rigtigt vundet af de neutrale, hvis du forstår." Han fandt fraværende sin tryllestav frem igen, og begyndte at inspicere den for snavs. Han vidste ikke helt om han havde lyst til at stirre stift ind i Aleas øjne. Hun var trods alt lidt ældre end han.
|
|
|
Post by Alea Kirabo Hobbs on Nov 21, 2011 14:03:30 GMT 1
Alea sænkede hænderne og dermed avisen og drejede både hovedet og sin opmærksomhed imod Brand. Hun klarede halsen, tog en dyb indånding og smilede lidt til ham. ”Så det er okay for Bones ikke at have en holdning, men ikke for andre? Hvorfor? Fordi hans manglende stillingtagen til emnet gør det nemt at bruge dens pointer løst og fast og fremhæve det, der udtrykker det, som du – f.eks. – gerne vil have frem?” Hun lagde hovedet på skrå, rynkede panden en anelse og rykkede lidt på sig i sofaen, før hun gav sig til at folde avisen sammen. ”Uanset hvad tror jeg du skal passe på med at blande alfers rettigheder sammen med almen politik. Det er ikke noget, der deler vandende.” Hun hævede begge øjenbryn lidt med antydningen af et skævt smil. ”... At det måske burde være det understreger vist kun hvor ligegyldige især skoledebatterne ganske ofte er.”
|
|
|
Post by Brand Andrew Lowry on Nov 21, 2011 15:23:46 GMT 1
Brand gjorde et irriteret kast med hovedet. Han lagde begge hænder bag hovedet og kiggede ud i luften. "Hvis du skriver en bog om en problemstilling behøver du ikke have en holdning til den. Eller, du behøver ihvertfald ikke proppe den i hovedet på læseren. Hvis du er politiker er det vel i og for sig din opgave at proppe din holdning i hovedet på folk. Det skulle man tro, ihvertfald."
Han holdt en kort pause, og fumlede med bogen i hænderne for at lave et eller andet. Han sendte hende et vantro blik da hun begyndte at tale igen. "A'hva'? Alfers rettigheder er ikke, hvad kalder du det, almen politik? Hvad er almen politik så? At være 'neutral'? Vores behandling af andre racer er simpelthen "ligegyldig"? Du ser overhovedet intet bindeled imellem folks meninger om blodstatus, og deres meninger om andre racer? Det er vel et dobbeltægget sværd?" lod han regne ned over hende. Han så på hende med et ret alvorligt ansigtsudtryk, klart ventende på et svar.
|
|
|
Post by Alea Kirabo Hobbs on Nov 21, 2011 17:11:14 GMT 1
Alea hævede begge øjenbryn. ”Men jeg er heller ikke politiker,” pointerede hun simpelt, før hun trak på skuldrene. ”Og jeg har ikke sagt noget om hvilke bindeled jeg ser. Jeg fortæller dig hvordan det politiske landskab på skolen ser ud, ikke hvad jeg selv mener.” Hun lagde avisen fra sig, skubbede sine sko af, trak benene op i sofaen og satte sig i skrædderstilling. ”Det dobbeltæggede sværd er i min optik, at man stempler mennesker som såkaldte 'fuldblodsfanatikere' og afskriver alt hvad de ser som fanatisme og galskab, frem for at bygge bro, lytte til bekymringerne fra begge sider og finde ud af hvad der i det hele taget er op og ned.” Hun betragtede Brand med let hævede øjenbryn og forventede på alle måder et vandfald af ord om at neutralitet var det samme som ligegyldighed. Det til trods smilede hun endnu venligt, ægte og evigt tålmodigt.
|
|
|
Post by Brand Andrew Lowry on Nov 22, 2011 22:48:14 GMT 1
Brand beyndte at skiftevis hidkalde og bortvise bogen om alfer lydløst. Eller, han prøvede ihvertfald på det. Det gik ikke synderligt godt. En frustreret Brand smed sin tryllestav fra sig. Han undlod at svare på de to første ting; dem havde stort set været igennem. "Det er fuldstændig rigtigt. I teorien. Men hvis en eller anden galning nægter at tale med mugglerfødte, eller vil have forbudt dem at udføre magi, hvad kan man så andet gøre end at afskrive ham totalt? Hvis man accepterer een af deres synspunkter, baner man så ikke vejen for resten? Jeg går ikke ind for censur, hvad vores regering da iøvrigt gør, men jeg forlanger min ret til at råbe op om hvor åndssvagt nogle af dem ter sig," afsluttede han, og trak vejret.
Han tænkte sig om, og begyndte at tale igen: "Hvornår bliver du egentlig træt af at høre på mig?" Han smilede skævt og selvironisk til hende.
|
|
|
Post by Alea Kirabo Hobbs on Nov 23, 2011 20:17:17 GMT 1
Alea lagde hovedet lidt på skrå. Hun skulle lige til at svare, da Brand selv fortsatte i et langt mindre alvorligt spor og trak en impulsiv latter fra hende. Hun rettede sig lidt op i sofaen, betragtede ham med spillende øjne og klarede sin hals en anelse. ”Aldrig,” bemærkede hun, med et drillende smil. ”Det er som honning i mine ører, Lowry. Engagement, idealisme.” Hun hævede begge øjenbryn lidt. ”Men en anelse forudindtaget, måske. Det er det ærgerlige ved politik. Der er så vældig meget mudderkastning og en eller anden indgroet idé om, at den modsatte sides tilhængere er onde, dumme, uoplyste eller ekstreme. Det gælder i begge ender, Brand. Måske lyder det håbløst, men jeg forstår ikke, hvorfor vi ikke kan sætte os og diskutere det stille og roligt. Dagene for debatter er døde og vi står tilbage med en eller anden idé om, at alt er sort og hvidt.” Hun sank lidt sammen igen med et suk, der udmærket illustrerede håbløsheden i hendes ord, selvom hendes mine nu stadig var venlig, eller ligefrem mild.
|
|