Alt for Heksene Marts
Mar 23, 2015 20:20:03 GMT 1
Post by Cara Banes Felton on Mar 23, 2015 20:20:03 GMT 1
ALT FOR HEKSENE - MARTS
Reportage
Profettidende bragte for nyligt en artikel om en ny lovændring, der har gjort det lovpligtigt for hjemmegående husmødre- og fædre at være i arbejde efter 9 måneders - nu - betalt barsel. Der vil være institutioner klar til at tage imod børnene.
Alt for Heksenes korrespondent, Cara Felton, har interviewet de to hjemmegående hekse Betty Bumbleton og Sandy Cleever, for at få deres syn på den nye lovændring.
Betty, Sandy og jeg har slået os ned i Bettys hyggelige gårdstue. Her er proppet med nips, tegninger fra Bettys fire børn og friske margueritter på bordet. Selv sidder hun med røde, hævede øjne og strikker. ’Vi har ikke så mange penge i familien, så jeg bruger meget tid på at strikke sweatre’, forklarer Betty, og hun er da også selv iført en spændende og anderledes orange striktrøje.
’Hvordan har du det med snart at skulle ud på arbejdsmarkedet igen?’, spørger jeg, og sipper af den friskbryggede pebermyntete.
’Jeg ved slet ikke hvordan jeg skal få tid til det hele… At komme udmattet hjem fra arbejde og så skulle tage sig af ungerne, madlavning, vasketøj og rengøring.. Det bliver… fryg-te-teligt’. Tårerne triller ned af Bettys kinder mens hun strikker ulykkeligt så strikkepindende farer rundt som knive. Jeg vender mig mod Sandy mens Betty samler sig.
’Sandy, hvad siger dine børn til at skulle undvære deres mor og komme i dagpleje i stedet?’ Sandy ryster sørgmodigt på hovedet. ’Min yngste er blot et år. Hvordan skal hun kunne forstå, at hendes mor ikke har fravalgt hende? At nogle fremmede mennesker pludselig skal spille hendes nye forælder? Kan du sige mig det?’ Jeg spørger om lovændringen overrasker hende. ’Man kan spørge hvorfor denne pludselig ændring er sket? Jeg mener, det magiske samfund har da klaret sig godt i mange år uden –’ her bryder Betty ind med en hulken, ’Jeg kan ikke noget.. Intet! Hvordan skal jeg klare mig på arbejdsmarkedet? Tørre dragemøg op? Feje Hogsmeades hovedgade? Pudse sko? INTET!’ Hun ler hysterisk. Jeg forsøger at trøste Betty, men det er tydeligt at de to kvinder er for oprørte til at fortsætte interviewet. Hvordan lovændringen påvirker resten af det magiske samfund er ikke til at sige endnu, og dens effekter kan kun tiden vise.
Er du hjemmegående husmor og skal i arbejde? Har du kun kvalifikationer der vedrører husligt arbejde? Frygt ej, her er fire interessante jobs du med fordel kan søge!
Hattemodel
Har dit hoved den perfekte form? Omkranser dit smukke hår dit ovale ansigt til perfektion? Så er det dig Holly’s Hatte søger!
Fordele: Alle timerne brugt foran spejlet på at prøve hatte betaler sig endelig. Hvem sagde, at du ikke var kvalificeret til noget job?!
Ulemper: Du skal sidde mussestille i op til fem timer i træk, og nogle af avantgarde-hattene er muligvis ubehagelige bære.
Kok
Den Tørstige Hat søger ny kok. Det er vigtigt at du er effektiv, har overblik og selvfølgelig laver fantastisk mad.
Fordele: Med tre sultne unger hængende på hofterne ved ulvetid er der ingen der har effektivt overblik som dig. Måske kan du endda få rester med hjem til børnene engang imellem så du slipper for at lave mad!
Ulemper: Ovenstående er der nok kun små chancer for, så når du skal hjem og lave mad til børnene er du ved at kaste op over endnu en omgang brun sovs og kartofler.
Fordele: Med tre sultne unger hængende på hofterne ved ulvetid er der ingen der har effektivt overblik som dig. Måske kan du endda få rester med hjem til børnene engang imellem så du slipper for at lave mad!
Ulemper: Ovenstående er der nok kun små chancer for, så når du skal hjem og lave mad til børnene er du ved at kaste op over endnu en omgang brun sovs og kartofler.
Bartender
Den Kogende Keddel i Hogsmeade søger en bartender som der er … Ja, der er faktisk ikke nogle krav.
Fordele: Du har skænket mælk til dine børn og ildwhiskey til din mand i mange år. Hvor svært kan det lige være at hælde øl fra fad og svinge drinks rundt? Bonus: er det lang tid siden din mand sådan rigtigt har lagt mærke til dig? Som bartender kan du genopleve flirtens vingesus.
Ulemper: Flirten kan godt komme fra nogle skumle typer med maske, træben og uvilkårlig savlen. Den Kogende Keddel er desuden et lettere ubehageligt sted. Lønnen er heller ikke så god.
Plante-højtlæser
Planter lytter! Planter lærer! Planter føler! Det Botaniske Hus i Hogsmeade søger derfor folk til at læse højt for deres planter, hvilket gavner deres vækst. Det kan være skønlitteratur såvel som faglitteratur efter dit valg.
Fordele: Du har læst godnathistorier for dine børn hele dit liv, og ingen vil finde én mere kvalificeret til jobbet end dig. Benyt muligheden til at læse Alienna Steeles nye hjerteknuser ’Kedelkogende Følelser’, der handler om troldmanden Huxis store forelskelse i bartenderinden Elexia, og deres hede færd gennem natten.
Ulemper: Let’s face it, du læser højt for planter.